Alles over chronische hyperventilatie

De oorzaken van chronische hyperventilatie

Deel met de wereld
Facebook Twitter

Eigenlijk hoeven we nooit bewust op onze ademhaling te letten. Ademen is een autonoom proces (net zoals het kloppen van het hart): Het wordt buiten ons bewustzijn om geregeld.

Wel kunnen we natuurlijk hierop ingrijpen door bewust dieper te ademen (zoals wanneer we een aantal ballonnen bij een feestje opblazen) of door de ademhaling tijdelijk te stoppen (bijvoorbeeld wanneer we gaan snorkelen).

Chronische hyperventilatie betekent in essentie dat het ademhalingscentrum in je hersenen ontregeld is. Het is gewend geraakt aan een lage concentratie koolzuurgas in het bloed. Door veel en diep ademen probeert het dit lage niveau vast te houden.

Maar waar komt chronische hyperventilatie vandaan?

Chronische hyperventilatie kent vele oorzaken. Dit zijn de belangrijkste.

Hyperventilerende vrouwen1. Je bent ermee geboren

Wanneer een vrouw zwanger raakt, nestelt de foetus zich in de baarmoeder. De concentratie koolzuurgas in de baarmoeder is relatief hoog (ongeveer 7,5 %, terwijl dit in de rest van het lichaam 6,5 % is). Koolzuurgas stimuleert de gezonde groei van de foetus.

Stel, een zwangere vrouw hyperventileert. De concentratie koolzuurgas in haar bloed zal dan relatief laag zijn. Daardoor gaat ook de concentratie koolzuurgas in de baarmoeder omlaag, en zal de foetus groeien in een omgeving met duidelijk minder koolzuurgas.

De foetus raakt hierdoor al gewend aan een wat lager koolzuurgas-niveau in het bloed. Het komt als het ware ”al hyperventilerend” ter wereld.

Het hoeft daarbij zeker niet zo te zijn dat je de ziektes van je moeder overneemt (je vader heeft de helft van jouw genen ingebracht). Maar het kan wel zijn dat als je er eens op gaat letten je er inderdaad achterkomt dat je moeder zwaar en diep ademt.

2. Het idee dat diep ademen gezond is

Het bestaat een wijdverspreid misverstand in onze samenleving. Het is een misverstand dat veel verwarring en gezondheidschade veroorzaakt. En dat misverstand is dat diep ademen goed voor ons is.

In het dagelijkse leven kom je veel mensen tegen die denken dat door diep ademen het lichaam voorzien wordt van veel zuurstof (wat echt onzin is. Het tegendeel is waar) en dat door een stevige ademhaling giftige afvalstoffen het lichaam beter en sneller verlaten. Met die "giftige afvalstoffen" bedoelt men dan koolzuurgas - een gas dat absoluut essentieel is voor leven en waarvan we bij een diepe ademhaling te veel verliezen.

Als je wat meer over ademen weet (bijvoorbeeld dankzij deze website) en je begint er op te letten, dan kom je dit misverstand voortdurend tegen. Iemand die emotioneel is, krijg het advies "diep door te ademen". Doe je met Nederland in Beweging mee, dan vertelt de sportinstructeur je voortdurend dat je "goed moet doorademen". En een zenuwachtige kandidaat van een TV-spelletje als Lingo krijgt het advies "even diep uit te ademen". Etc, etc.

Totale onzin - afkomstige van elkaar na-papagaaiende mensen die weinig tot niets van de functie van ademen begrijpen.

3. Te weinig beweging

Ons lichaam is gemaakt voor stevige arbeid. Veel Sporten kan de ademhaling ontregelenmensen hebben tegenwoordig echter werk waarbij ze weinig bewegen, en een groot gedeelte van de dag stilzitten.

Het lichaam maakt weinig koolzuurgas. Als men daarbij wat gejaagd en gestresst raakt, wordt de ademhaling al snel wat zwaarder. Dat kan chronische hyperventilatie worden.

4. Verkeerd sporten

Sporten kan erg goed zijn: het lichaam maakt meer koolzuurgas dankzij een toegenomen celstofwisseling en als je relatief rustig blijft ademen kan dit heel positief zijn. Het is daarom belangrijk tijdens en na het sporten goed op de ademhaling te letten.

Te fanatiek sporten (vooral duursporten), en daarbij de controle over de ademhaling verliezen, kan op de korte termijn tot bijvoorbeeld een astma-aanval leiden. Op langere termijn (als je vaak verkeerd sport) kan het de ademhaling blijvend ontregelen.

5. Verkeerd eten

Eten maakt de ademhaling wat dieper. Maar sommige voedingsmiddelen jagen de ademhaling vaak erg op. Daenk daarbij aan dielijke eiwitten (zoals die zitten in melk, bvlee, vis, eieren). En aan cafeïne (een stof die erg lijkt op adrenaline).

laings erg de ademhaling van sommige mensen reageert behoorlijk fel op bepaalde voedingsmiddelen.

6. Te veel slapen

Volgens Buteyko is lang slapen een factor die hyperventilatie in de hand werkt. Hoe langer we slapen, hoe zwaarder we gaan ademen. En hoe zwaarder we ademen, hoe meer koolzuurgas we kwijt raken.

7. Stress

Stress is een belangrijke oorzaak van chronische hyperventilatie. En veel mensen zijn gestresst tegenwoordig.

Dat stress tot chronische hyperventilatie kan leiden heeft te maken met een verschijnsel dat men de vecht vlucht reactie noemt.

 

 


Lees verder

vcvcvcvcvcv

 

 

 

 

 Buteyko Instituut

 

 3 tips voor een betere ademhaling

Begin vandaag met het herstellen van je ademhaling.

Donwload dit GRATIS boek
met 3 geweldige tips die je
DIRECT kan toepassen.